Racefietsen

Het uitkiezen van een racefiets kan tegenwoordig wat ingewikkeld zijn, zeker voor een beginnend fietser. Daarom hier een verhaal met de essentie en belangrijke punten van de racefiets van tegenwoordig.

1. Het frame: Het frame vormt samen met de voorvork het hart van je fiets. In het lage prijssegment, tot ongeveer € 1500, uit aluminium en ga je meer uitgeven dan wordt dit van carbon. De voorvork moet eigenlijk altijd van carbon gemaakt zijn. Waarom? Naast het feit dat carbon lichter is, is het ook nog eens stijver en vrijgeviger wat betreft oneffenheden in het wegdek. Wat je hiervan merkt is dat de fiets strakker stuurt en dat de vibraties vanuit het wegdek door de polsen en schouders sterk verminderen. Voor een carbon frame geldt hetzelfde: de fiets is lichter, stijver en comfortabeler voor de berijder. Zit er nou verschil in de kwaliteit van het carbon dat gebruikt wordt? Ja zeker, des te duurder de fiets wordt, des te lichter zal het gebruikte materiaal worden. En dankzij een goed productieproces en slim ontwerp zul je niets verliezen aan sterkte of stijfheid terwijl de fiets lichter wordt. Tegenwoordig is de kwaliteit van het carbon zo goed dat het nooit zomaar kan breken, iets wat heel lang geleden nog wel eens kon gebeuren. Bij goed gebruik is carbon zelfs sterker dan een aluminium fiets. Bij ons vindt u in het lage prijssegment Cube en Specialized. Cube is een Duitse fabrikant die op prijs-kwaliteitsniveau ver boven de concurrentie staat. Je betaald voor een zelfde kwaliteit fiets met een zelfde afwerking vaak gewoon € 100 meer bij een ander merk. Bij Specialized krijg je de beste kwaliteit mogelijk. Hun frames zijn van zeer hoge kwaliteit: een slim en goed ontwerp gecombineerd met een uitstekende afwerking zorgen ervoor dat jouw fiets een echt kwaliteitsproduct is met alle details goed afgewerkt. Daarnaast hebben wij ook nog Wilier: een Italiaans merk met al meer dan 110 jaar ervaring in het maken van racefietsen. Naast kwalitatief uitstekende frames zorgt de Italiaanse styling voor een droomfiets die ieders aandacht trekt. Elke liefhebber moet toch minstens één Italiaanse fiets gehad hebben. Zoek je een mooie aluminium fiets, kijk dan eens naar de Cube Attain en Specialized Allez; voor lichtgewicht raden we je aan te kijken naar de Wilier Zero.7, Cube Litening en Specialized Tarmac, voor comfort naar de Wilier Cento10 NDR en Specialized Roubaix, en voor aerodynamica naar de Cento10 Air en Specialized Venge Vias.

Titanium: Wil je nu helemaal geen carbon, maar wil je wel wat meer uitgeven aan je fiets? Dan is er nog altijd titanium. Titanium is een metaal dat vergeleken met aluminium lichter, stijver en duurzamer is. De afwerking van titanium frames is vaak ook wat mooier gedaan en als je wat speciaals zoekt dan is een fiets van titanium zeker het bekijken waard. Wijzelf hebben J.Guillem hiervoor als producent en klik hier om hun website te bekijken.


2. De groepset: De groepset bestaat uit alle draaiende, schakelende en remmende onderdelen op je fiets. Er zijn drie grote fabrikanten: Shimano, Sram en Campagnolo. In het lage prijssegment zul je vooral groepsets van Shimano tegen komen (aantal versnellingen van de achterderailleur): de 105 (11), Tiagra (10), Sora (9) en Claris (8). Ga je wat meer kijken in de duurdere fietsen dan vindt je naast de Dura-Ace (11) en Ultegra (11) van Shimano ook meer de Red, Force en Rival van Sram en Super Record, Record, Chorus, Potenza, Veloce en Athena met allemaal elf versnellingen achter. Wat naast het aantal versnellingen nu dan ook het verschil maakt is hoe soepel alles draait en schakelt, de remkracht neemt toe en de looks veranderen ook. Alle drie de fabrikanten maken topproducten en dus is er onderling niet zo heel veel verschil wat de prestaties betreft. Het verschil zit hem vooral in de manier van hoe je schakelt met hun systemen en dus is het altijd even proberen wat voor jou het beste werkt. 

Elektronisch schakelen: Alle bovenstaande groepsets schakelen mechanisch, dat wil zeggen via kabels die worden aangetrokken. Nu is er van enkele duurdere groepsets ook een elektronische versie: dan zijn de mechanische kabels weg of vervangen voor elektronica die zorgt voor de schakel acties. De Shimano Dura-Ace Di2 en Ultegra Di2 werken net als de Campagnolo Super Record EPS, Record EPS en Chorus EPS via kleine digitale kabels die alles van stroom voorzien en informatie uitwisselen tussen onderdelen onderling. Bij Sram is alles draadloos en zitten de batterijen, in plaats van geïntegreerd in het frame, op de derailleurs zelf. Sram heeft alleen de Red eTap als draadloze groepset. Voordelen van een elektronische groepset zijn dat de schakelprestaties constanter en preciezer zijn, waar een slecht afgestelde of iets gesleten mechanische groepset slechter schakelt en trager wordt door gesleten kabels. Het nadeel is dan dat een elektronische groepset duurder is dan een mechanische tegenhanger.

Schijfremmen: De leukste discussie tegenwoordig in het wielrennen gaat over wel of geen schijfremmen. De puristen vinden natuurlijk dat het niets is op een racefiets, maar het feit is nu toch wel dat het, zeker in afdalingen en natte weersomstandigheden, beter remt dan velgremmen. Doordat de velg niet meer als remoppervlak wordt gebruikt is de warmteontwikkeling in de velg en band vele malen lager en is er ook geen slijtage meer op je velgen. Dit vermindert eventueel gripverlies en de kans op klapbaden, zeker in afdalingen. Ook zit er meer gevoel in de remmen omdat ze werken op oliedruk: net als in de auto is de remkracht heel precies en doseerbaar en dat zorgt voor meer zekerheid, gevoel en vertrouwen in de remmen tijdens het fietsen. Waarom zou je ze dan niet nemen? De schijfremmen zijn zwaarder, zo'n 500 gram extra op je fiets, maar meestal valt op onszelf meer gewicht te besparen horen we dan.


3. Wielen: Dan heb je nog de wielen. Verwacht in het lage prijssegment allemaal simpele aluminium wielen waarin alleen de lagers en de stijfheid verbeteren naarmate de fietsen duurder worden. In het hogere prijssegment ga je meer lichtere wielen, van aluminium en carbon, tegenkomen die nog betere lagers hebben, stijver zijn, hogere velgen hebben voor verbeterde aerodynamica of nog lichter zijn. Er zijn zoveel fabrikanten van wielen dat het er te veel zijn om op te noemen, maar enkele grote zijn: Zipp, ENVE, Shimano, Roval, Campagnolo, Mavic, DT Swiss en Reynolds.


Voeg je alles hierboven bij elkaar en je hebt in feite een complete fiets. Nu kun je als je een beetje een idee hebt van je budget gaan kijken wat je belangrijk vindt en zo kom je altijd op een paar mooie fietsen uit. Wil je het allemaal in het echt even bekijken en het verschil voelen? Loop dan gewoon eens bij ons binnen en dan helpen we je graag met al je overige vragen en over fietsen lullen vinden we zelf ook altijd leuk. 

Tot snel- De Fietsenwinkel