Nieuw: Wilier Cento1 Hybrid



Pijn in de benen, niet meer met je fietsvrienden mee kunnen komen of simpelweg gewoon moeite hebben om de heuvels over te komen. Racefietsen is een van de mooiste bezigheden voor velen, maar voor sommigen kan het net een te pijnlijke lijdensweg zijn. En daarom heeft Wilier de racefiets nu opnieuw uitgevonden met een extra duwtje in de rug: een motortje. Ja roep het soms maar niet te hard, want dat mag of kan helemaal niet als je sportief fietst toch? Voor een jong en fit mens als de schrijver van dit stuk, ikzelf, mag dat zeker niet. Maar er is voor honderden andere mensen een motivatie waarom ze toch een motortje wensen en dat is het plezier van fietsen in plaats van het afzien. 

Wilier's 'Innovation Lab' heeft naar eigen zeggen de eerste carbon smart racefiets ontworpen. We kennen allemaal al voorbeelden van high-end elektrische racefietsen zoals die met Vivax-trapondersteuning (weet u nog wel van dat ene meisje dat betrapt werd bij het veldrijden op mechanische doping), maar dat was een motor die je moest kopen of voor het klimmen of voor op het vlakke, afhankelijk vanje cadans dus, en dan was het enige wat je ermee kon hem aan of uit schakelen tijdens het rijden. Daarnaast was het batterijpakket ook niet zo mooi afgewerkt in een grote zadeltas of een bidon op de zitbuis. Wilier heeft dat allemaal verbeterd. Zo is het accupakket netjes weggewerkt in de onderbuis van het frame en is het systeem dusdanig ontworpen dat het, naast de knop op de bovenbuis, bedienbaar is via de smartphone met een speciale app, die via jouw hartslag zelf kan bepalen of die bijspringt. Daar komt dus het smartgedeelte. Een fiets die vanzelf bijspringt als het ons langzaam zwart voor de ogen wordt. Toch wel lekker. Wilier zelf zegt ook dat het daarbij niet ophoudt en dat de tijd zal leren wat voor extra functies er nog met klanten bedacht kunnen worden om in de app te integreren.

De geometrie van de Cento1 Hybrid is vergelijkbaar met die van de Cento10 NDR: sportief en strak, maar iets comfortabeler dan een echt diep zittende racefiets als de Cento10 Air. Hierdoor rijd je makkelijk lange stukken zonder pijn in bijvoorbeeld de schouders of onderrug en is de fiets voor iedereen perfect af te stellen. De schijfremmen zorgen voor een betrouwbaar gevoel en meer zekerheid voor de rijder met remmen. Het enige verschil wat je ziet met een normale racefiets is het oplaadpunt voor de batterij op het bottombracket en de elektrische motor in de naaf van het achterwiel. De motor levert 40 Nm koppel en de accu heeft een capaciteit van 250Wh. Daarnaast is men ook nog bezig om een extra batterij te ontwikkelen die kan worden aangesloten op de huidige batterij via het oplaadpunt voor een nog grotere actieradius. Vanaf deze zomer wordt de Cento1 Hybrid leverbaar en beschikbaar voor testritten bij Wilier. De completefiets zal rond de € 4500 gaan kosten en is afgemonteerd met de nieuwste Shimano Ultegra R8000 groepset. Voor een actuele update hierover en verdere vragen kunt u altijd gerust langskomen of even contact met ons opnemen.


Reacties

Note: HTML is not translated!